قرآن و روایات بهعنوان مهمترین و اساسیترین تکیهگاه در معارف اسلامی، به موضوعات مختلف از مناظر و جهات متنوع پرداخته است. بهگونهای که تحقیق و تفحّص پیرامون موضوعات در این دو منبع ارزشمند و بکارگیری روشهای فهم و کاوش در متون تفسیر منجر به درک عمیقی از آموزههای دینی میگردد. این پژوهش که روش توصیفی- تحلیلی گردآوری شده در صدد آن است که با مدد قرآن و روایات معتبر به یکی از موضوعات چالشی در جامعه امروز پرداخته و به شکل تطبیقی دیدگاههای مفسرین فریقین را در اینباره بررسی نموده و نقاط اشتراک و افتراق نظرات آنان را با هدف تقریب مذاهب بهدست آورد. آنچه در این نوشتار حاصل آمد؛ طبق نص صریح قرآن و روایات، حداکثر طول مدّت شیردهی، دو سال تمام میباشد و مفسران شیعه و سنی در موارد؛ طول زمان شیردهی، عدم وجوب اتمام دورة شیردهی، تأمین مایحتاج زن، پرداخت اجرت عادلانه به دایه، سیماه بودن دوران حمل و از شیر گرفتن نوزاد، عدم زیان و ضرر والدین در امر شیردهی، شیردهی با هم توافق داشته و تنها در دو موضوع تعیین خطاب آیه به مادر یا پدر و پرداخت مزد به دایه در دوران طلاق با هم اختلاف دارند.
فیروزی نیا, زهرا, جلالی, خدیجه. (1402). بازنگری در حقوق فقهی زنان (شیر و شیردهی) از دیدگاه قرآن و روایات، با بررسی تطبیقی دیدگاه مفسران و با محوریت آیه 233 سورة مبارکه بقره. دو فصلنامه علمی مطالعات اسلامی خانواده و زنان, 2(سال دوم،شماره2،بهار و تابستان 1402), 195-217.
MLA
زهرا فیروزی نیا; خدیجه جلالی. "بازنگری در حقوق فقهی زنان (شیر و شیردهی) از دیدگاه قرآن و روایات، با بررسی تطبیقی دیدگاه مفسران و با محوریت آیه 233 سورة مبارکه بقره". دو فصلنامه علمی مطالعات اسلامی خانواده و زنان, 2, سال دوم،شماره2،بهار و تابستان 1402, 1402, 195-217.
HARVARD
فیروزی نیا, زهرا, جلالی, خدیجه. (1402). 'بازنگری در حقوق فقهی زنان (شیر و شیردهی) از دیدگاه قرآن و روایات، با بررسی تطبیقی دیدگاه مفسران و با محوریت آیه 233 سورة مبارکه بقره', دو فصلنامه علمی مطالعات اسلامی خانواده و زنان, 2(سال دوم،شماره2،بهار و تابستان 1402), pp. 195-217.
VANCOUVER
فیروزی نیا, زهرا, جلالی, خدیجه. بازنگری در حقوق فقهی زنان (شیر و شیردهی) از دیدگاه قرآن و روایات، با بررسی تطبیقی دیدگاه مفسران و با محوریت آیه 233 سورة مبارکه بقره. دو فصلنامه علمی مطالعات اسلامی خانواده و زنان, 1402; 2(سال دوم،شماره2،بهار و تابستان 1402): 195-217.