چندزنی یا تعدد زوجات واقعیتی اجتماعی است که مهمترین دلیل حکم فقهی جواز و شرایط آن، آیه 3 سوره نساء میباشد. با تامل و دقت عمیق در عبارات آیه شریفه، غیر از عدالت، قیود و شرایط دیگری نیز قابل تامل هستند که عقلایی نیز تلقی میگردند. به منظور استنباط این قیود و توجه دادن یا اثبات آنها، پژوهش حاضر با استفاده از توصیف و تحلیل و جمعآوری مطالب به روش کتابخانهای و با مراجعه و دقت در آیات و نکات تفسیری، فقهی و مسائل اصولی عمیق و ادبیات عرب، به بازنگری در شرایط تعدد زوجات بر اساس نکات مستنبط از آیات پرداخته است. نتیجه کلی بهدست آمده از پژوهش حاضر آن است که اگرچه بر اساس نص آیه 3 سوره نساء، تعدد زوجات تا 4 همسر جایز است، اما این حکم بهطور مطلق نبوده و همانطور که علت تشریع حکم ضرورت و اضطرار بوده و برای دفع برخی مفاسد تشریع شده، در صورت رعایت شرایط متعددی جایز میباشد که هرچند مهمترین آنها رعایت عدالت است، اما نمیتوان از شروط دیگری همچون، اجتناب از ظلم به خود و خانواده، جلب رضایت همسر سابق و حتی فرزندان که با تامل در نکات آیه، قابل تامل است، به سادگی گذشت.
میر هاشمی, زهرا سادات, میر هاشمی, زهرا سادات. (1400). بازپژوهی و تأملی در شرایط تعدد زوجات در قرآن کریم. دو فصلنامه علمی مطالعات اسلامی خانواده و زنان, 1(سال اول،شماره1،بهار و تابستان1400), 12-55.
MLA
زهرا سادات میر هاشمی; زهرا سادات میر هاشمی. "بازپژوهی و تأملی در شرایط تعدد زوجات در قرآن کریم". دو فصلنامه علمی مطالعات اسلامی خانواده و زنان, 1, سال اول،شماره1،بهار و تابستان1400, 1400, 12-55.
HARVARD
میر هاشمی, زهرا سادات, میر هاشمی, زهرا سادات. (1400). 'بازپژوهی و تأملی در شرایط تعدد زوجات در قرآن کریم', دو فصلنامه علمی مطالعات اسلامی خانواده و زنان, 1(سال اول،شماره1،بهار و تابستان1400), pp. 12-55.
VANCOUVER
میر هاشمی, زهرا سادات, میر هاشمی, زهرا سادات. بازپژوهی و تأملی در شرایط تعدد زوجات در قرآن کریم. دو فصلنامه علمی مطالعات اسلامی خانواده و زنان, 1400; 1(سال اول،شماره1،بهار و تابستان1400): 12-55.